Træning er ikke en sportsgren!

 

Snakken handler ofte om træning hjemme hos os.

Og jeg var så heldig at få lov at skrive nogle af min kære mands kloge ord ned under en af vores utallige menneskelige og filosofiske trænings snakke.

 


 

“Du kan ikke vinde i træning.”

Kroppen er ligeglad med at vinde.

Den vil lære og være så smart i alle bevægelser som muligt, så den skal bruge så lidt energi som muligt.

Man kan sige kroppen er doven.

Man kan også vælge at sige, den er smart.

Fordi den vil bruge så lidt energi som muligt på at bevæge sig, da det slider mindre på den og det er godt for dens overlevelse.

Vi vil i mellemtiden gerne motiveres og det bliver vi ofte ved at realisere os selv med konkurrencer, sætte en ny PR eller at lave øvelser som ingen andre har lavet før.

Eller i hvert fald er så svære at det tager tid at mestre.

I mine første år som træner, var det for vildt, hvis man kunne stå på en Swissball, som er den store luftfyldte træningsbold, og lave sine squats.

Senere blev det med 100 kg på ryggen og med bind for øjenene.

I dag står vi på hovedet og laver armbøjninger, fordi de almindelig åbenbart er blevet for mainstream og vi melder os til ekstremløb, hvor det handler om at kunne udstå mest smerte og fuldføre de mest ekstreme udfordringer.

Vi bruger ikke længere træning til at træne kroppen.

Vi bruger kroppen til at realisere os selv, til at præstere, til at tabe os og til at mærke vi lever. Til at fremkalde en bestemt følelse i kroppen.

Det er alt sammen meget fint og en del af vores menneskelige udvikling.

Men det er ikke kropsspecifik træning!

Hvis kroppen skal trænes, skal vi først lære at mestre kroppens kapaciteter og lære at BEVÆGE OS, og det tager tid.

Som i Karate Kid filmen, skal vi øve os i “Wax on” og “Wax off”, i lige præcis så lang tid det tager os at lære en ny bevægelse og endnu længere før vi mestrer den.

“Hvornår mestrer vi en bevægelse?”

Når vi har lavet den så mange gange, at vi ikke kan lave det forkert selv under stor stressbelastning.

Kun der kan vi opnå den fineste form for bevægelse og flow.

Træning er at lære kroppen og HJERNEN, altså hele dig, at udføre en bevægelse så effektivt som muligt.

Jo flere gange du træner en bevægelse med god teknik, jo mere effektiv bliver du. 

Ronaldo træner også inderside afleveringer og temninger hver dag, så de sidder så godt som muligt i kamp.

“Kan sport ikke også være træning så?”

Sport er noget man træner til.

Så når du står på banen eller i hallen og starten går, så ved din krop nøjagtig, hvad den skal, hvornår den skal og den kan lynhurtig skelne mellem færdigheder og vælge den, der passer bedst i et givet øjeblik.

Dvs. når du løbetræner til et halv eller hel maraton, så er det sportsspecifik træning med målet om at gennemføre et løb.

Målet er i virkeligheden ikke kroppens generelle velbefindende og sundhed.

“Siger du nu, at sport er usundt?”

Kroppen er meget mere end muskler, der er meget mere at mestre end blot hypotrofi, styrke, udholdenhed og sportsspecifikke teknikker.

Kroppen har brug for, at du lærer at jonglere med dit åndedræt, samtidig med du har bevidst kontakt med musklerne i bevægelsen, samtidig med du sanser hvordan din krop reagerer.

Så du kan tilpasse undervejs.

Kroppen har brug for, du er 100 procent tilstede i din krop og hjerne, når du træner.

Mr. Miyagi satte ikke heavy metal på Boomblasteren og råbte ad Daniel San, da han skulle lære at mestre sine bevægelser.

Det dur nemlig ikke, vi er væk i adrenalin pumpende musik og jagt på endorfiner eller prøver at være hurtigere og stærkere end sidemanden.

For vi kan ikke jonglere med vores kapaciteter, hvis vi er 100 % fokuseret på at score det mål eller vinde den bold.

Det er der ingen der kan.

Derfor kan sport ikke være træning for kroppen.

Sport er brug af kroppen!

Det kan sagtens være sundt, hvis du lærer at mestre og lytte til kroppen først.

Grundtræningen skal blot være kropsspecifik.

Hver dag lærer jeg sportsfolk og motionister at forstå, hvilken træning lige netop deres krop efterspørger.

De er hamrende dygtige til deres sport, men har aldrig lært, hvor effektivt de kan bruge deres krops kapaciteter.

De har aldrig lært at BEVÆGE SIG og tilpasse deres træning til kroppens signaler.

Det har givet dem frustrerende mange skader, eller de føler ikke, de rykker sig så meget, som de gerne ville.

Uanset hvor meget de øver til deres sport, så bliver de ikke bedre end deres svageste led.

Jeg lærer dem at jonglere med så mange kapaciteter som muligt, og des bedre de bliver til at forstå og mestre deres krop, des bedre bliver de til deres sport, fordi de bliver meget smartere i deres bevægelser og brug af kroppen.

Det vil sige de belaster deres krop markant mindre.

I princippet kan de blive i deres sport for altid, fordi deres krop ikke længere er den, der siger fra.

Hvis vi ikke kan bevæge os, hvis vi får ondt i ryggen eller håndleddene, når vi laver håndstands armbøjninger, hvis vi ikke kan bruge kroppen fire dage efter en fodboldkamp eller ikke kan sove fordi kroppen er pumpet fuld af stresshormoner.

Er vi så nogle helvedes karle fordi VI GJORDE DET!

Måske, men vi kan i mine øjne præstere endnu bedre, UDEN kroppen lider overlast, ved den helt rette kropsspecifikke træning og indsigt.

Coach Laigaard.

 


 

Synes du også Flemming har fat i noget?

Har du svært ved at holde igen og lytte til kroppen når du træner?

Så læs mere her hvordan du kan optimere din performance og sportsspecifikke træning med meget mere kropsspecifik træning!   

Rigtig god læringslyst!

Kh Trine Grey