Kontroller din stress under træning

Har du stress? Får du konstant småskader eller bliver du kontinuerligt stoppet i din træningsrytme af sygdom og utilpashed?

Så kan du ved hjælp af dette 7 ugers forløb lære at sænke dit kortisol niveau i kroppen med træning.

Du får:

  • 14 holdtræninger med fysisk træning og teoriundervisning

  • Meget mindre kortisol i kroppen

HOLD START: d. 06.02. 2018

Pris: kr. 2.499,- (Hør om evt. afdragsordning)

Tilmeld dig hos trine på mail: trine@fitnessforlife.dk eller på tlf.: 20474941

Holdtrænings tider:

Tirsdage kl. 19.30-20.45 og lørdage kl. 08.30-09.45

Hvorfor er det relevant du lærer at navigere i stress

Stress kan være med til at udvikle kroppen, men bare en anelse for meget nedbryder og ødelægger vores krop og livskvalitet. Karriere, familie, følelser og træning kan meget let blive en alt for stor belastning for os. Kroppen siger fra og vi begynder at føle træthed, får svært ved at falde til ro efter træning, vi føler os trætte og slidte dagen efter træning, føler udefinerbar ømhed i og omkring leddene, og bare en generel utilpashed.

Hvis livet i forvejen er stressende for os, og vi er sygemeldt med stress eller på vej til at blive det, og vi så lige vil presse lidt træning ind også. Måske for at rense hovedet for tankemylder og føle vi gør noget godt for os selv. Så tæsker vi blot endnu flere stresshormoner rundt i kroppen, skønt det kan give ro i hovedet at træne, så øger vi blot kortisolniveauet i kroppen.

Men det er muligt at lære at bruge træning så dine bevægelser gavner og afstresser dig, i stedet for de i virkeligheden misbruger dig og din krop.

Træning er godt for dig, når du føler dig let og frisk efter træning, det er ikke sundt hvis du føler dig høj eller har uro i kroppen, når du ligger dig i sengen om aftenen. Når du vågner dagen efter, skal du føle dig stærkere og mere bevægelig og fri i kroppen. Ikke stiv, øm i leddene og træt. Træningen skal altid føles godt, du skal ikke føle du er ved at kaste op, syrer til, får ondt, får lyst til at give op eller græde. Kroppen giver dig ikke ubehag, hvis du gør noget godt for den.

På forløbet vil du lære:

  • Hvordan du træner styrke, kondition og kropskontrol uden at stresse din krop.

  • Hvordan stresshormonerne mærkes når de frigives under træning

  • Hvad du kan gøre under din træning for ikke at drukne i stress hormoner

Det fungerer ved at du skal igennem forskellige emner fordelt på to ugentlige holdtræninger samt én workshop. Emner du skal igennem:

  • Bevidsthed i træning

Hvis hjernen ikke er tilstede i træningen, så kan den ikke arbejde sammen med kroppen, og vi har ingen ide om vi stresser, ødelægger eller udvikler den.

 

  • Vejrtrækning

Vi bruger musklerne til at trække vejret, og ved at mestre de muskler, kan vi fuldstændig selv styre hvor høj vores intensitet og derved udskillelse af stresshormoner er under træning. Vi behøver ikke puls ure og tabeller til at styre vores intensitet. Det vil du kunne mærke OG styre når forløbet er slut.

 

  • Progressioner og Regressioner

For at styre vores kontakt til musklerne og den belastning vi udsætter kroppen for, så skal vi lære at holde kontakten til så mange muskler ad gangen som muligt. Des færre muskler vi formår at holde kontakten til, des mere slider vi på de samme få stærke muskler, vi altid har brugt. Det betyder en skæv fordeling af styrke og belastning i kroppen og vi træner os 100% sikkert nærmere en skade, end tættere på en sund stærk krop. Ved at benytte simple, sammensatte og komplekse øvelser altså øvelser som variere i sværhedsgraden koordinationsmæssigt, sikrer du at du altid har styringen, og ikke lader vilje, hormoner eller rytme tage kontrollen over din træning.

 

  • Energi systemer

Konditions træning er bygget ind i vores styrkeøvelser. Det betyder at intensiteten først kommer op, når hjernen har kontrol og styring over musklerne, der skal aktiveres og vejrtrækningen, der kan holde styr på intensiteten. Selvom det er det nemmeste at få hjertet til at galoppere og få pulsen op, så er det først når man mestrer alle kroppens værktøjer, at vi kan tillade os at træne med høj intensitet. Ellers mister vi prompte styringen på alt.

 

  • Effektiv træning

Effektiv brug af kroppen opstår først når du mestrer alle kroppens værktøjer og funktioner. Her er hjernen optaget af at holde kontakten til musklerne der skal arbejde. Vejrtrækningen styrer intensiteten og stresshormonerne. De forskellige sværhedsgrader af progressioner og regressioner hjælper dig til at yde det maksimale, men uden at miste kontrollen over musklerne og vejrtrækningen. Og du kan konditionstræne uden at producere for meget kortisol.

 

Træneren er Trine Grey Bech, personlig træner og medejer af Fitness For Life.

Jeg har igennem de sidste 10 år kørt Bootcamps, hvor jeg har lært deltagerne at mestre deres krop og dens funktioner og hjulpet dem til at have et sundere forhold til kost og træning. Med tiden har jeg selv udviklet mig og kan i dag se hvor lidt fedtdepoter og overvægt har at gøre med vores sundhed, i forhold til vores evne til at forholde os til den stress vi bliver udsat for. Vi kan ikke ændre noget vi ikke er bevidste om, eller ikke aner eksisterer, så jeg vil med mine forløb – Kontroller din stress med træning , lære deltagerne selv at mærke, hvordan kortisol, adrenalin og endorfiner føles og hvordan de selv kan kontrollere stresshormonerne. På den måde kan træning hjælpe dem væk fra stress og ubehag i stedet for at skabe mere af det. Alle de værktøjer de lærer på forløbet kan de endda implementere i deres hverdag med arbejdspres, familie koordinering og Fakta-poser.

Vi ses på træningsmåtten!

Kh. Trine