Styr din stress med træning

Føler du dig træt og udmattet efter træning? Får du konstant småskader eller bliver du kontinuerligt stoppet i din træningsrytme af sygdom og utilpashed? Eller orker du ikke træning fordi det føles uoverskueligt og føles ubehageligt? Så er det tegn på din krop føler sig stresset. Men det behøver den heldigvis ikke at blive ved med at være.

Ved hjælp af dette 7 ugers forløb lærer du at træne frit igen og genvinde glæden ved at bevæge dig. Kroppen er en værktøjskasse fyldt med potentiale og muligheder, dem tager vi frem og lære at bruge istedet for uvidende at misbruge dem, som vi så ofte kommer til.

Du får:

  • 14 holdtræninger med fysisk træning og teoriundervisning

  • Indblik i en ny træningsfilosofi, hvor kroppen altid bestemmer og guider dig i træningen.

    • Det hander ikke om, hvor meget du kan presse kroppen, fokus er på hvordan du lære at bruge den.

  • Kontrol over din krop og dens værktøjer

    • Vejrtrækning (Der gør dig stærkere og giver dig mere overskud)

    • Koordinering af muskler (Så du kan træne mere effektivt og overbelaste kroppen mindre)

    • Styring af puls (Så du styrer udskillelsen af stresshormoner og bevare kontrollen over din krop)

    • Nedregulering af kortisol under træning (Så du ikke stresser og nedbryder din krop unødigt. Lidt stress er udviklende, for meget er altødelæggende)

    • Nedtoning af nervesystemet (Så du kan restituere hurtigere og få en rolig og god energi i kroppen efter træningen)

  • Meget mindre kortisol i kroppen

HOLD START: Efterår 2018

Pris: kr. 2.499,- (Hør om evt. afdragsordning)

Tilmeld dig hos Trine på mail: trine@fitnessforlife.dk eller på tlf.: 20474941

Holdtrænings tider:

Tirsdage kl. 19.30-20.45 og lørdage kl. 08.30-09.45

Hvorfor er det relevant du lærer at navigere i stress

 

Stress kan være med til at udvikle kroppen, men bare en anelse for meget nedbryder og ødelægger vores krop og livskvalitet. Derfor har vi brug for ro engang imellem og skabe et pusterum hvor vi kan lade op igen både fysisk og mentalt. Vi kan i virkeligheden arbejde og være igang i rigtig mange timer, hvis blot vi strukturere vores hverdag og husker at holde pause engang imellem.

Det vi for alvor bliver stresset af, er det vi føler vi ikke kan kontrollere og det vi ikke kan nå at få gjort. Når livet rammer. Det får vores kortiesol niveau til at sprinte der opad. Fortsætter livet med at udfordre os fortsætter kortisol niveauet med at stige, og får vi det ikke nedreguleret igen, kan vi blive rigtig syge af det. Men vi kan lære at styre hvor meget kortisol vi udskiller, samt nedregulere det selv ved hjælp af teknikker vi kan udnytte og øve under vores fysiske træning. Fysisk træning øger ligeledes kroppens stresshormoner, så træningsmåtten er det perfekte sted at lære at bruge teknikkerne i aktion. På den måde benytter vi dem kontinuerligt og får indøvet dem, så vi kan bruge dem i hverdagen, når livet rammer.

Træning er dog ikke bare træning. Hvis livet i forvejen er stressende for os, og vi er sygemeldt med stress eller på vej til at blive det, og vi så lige vil presse løb eller fitness ind også. Måske for at rense hovedet for tankemylder og føle vi gør noget godt for os selv. Så tæsker vi blot endnu flere stresshormoner rundt i kroppen, skønt det kan give ro i hovedet at træne, så øger vi blot kortisolniveauet i kroppen.

Det er hvordan vi træner og de teknikkerne vi bruger under træningen der gør hele forskellen. Det er nemlig muligt at lære at bruge den fysiske træning så den gavner og afstresser dig, i stedet for den i virkeligheden øger dit kortisolniveau yderligere.

 

På forløbet vil du lære:

  • Hvordan du træner styrke, kondition og kropskontrol uden at presse din krop unødigt.

  • Hvordan stresshormonerne mærkes i en træningssituation.

  • Hvad du kan gøre under din træning for kun lige at udskille de stresshormoner du har brug for.

  • Hvordan du nedregulere stresshormonerne under træning

  • Og meget mere..

Det fungerer ved at du skal igennem forskellige emner fordelt på to ugentlige holdtræninger samt én workshop. Emner du skal igennem:

  • Bevidsthed i træning

Hvis hjernen ikke er tilstede i træningen, så kan den ikke arbejde sammen med kroppen, og vi har ingen ide om vi stresser, ødelægger eller udvikler den.

 

  • Vejrtrækning

Vi bruger musklerne til at trække vejret, og ved at mestre de muskler, kan vi fuldstændig selv styre hvor høj vores intensitet og derved udskillelse af stresshormoner er under træning. Vi behøver ikke puls ure og tabeller til at styre vores intensitet. Det vil du kunne mærke OG styre når forløbet er slut.

 

  • Progressioner og Regressioner

For at styre vores kontakt til musklerne og den belastning vi udsætter kroppen for, så skal vi lære at holde kontakten til så mange muskler ad gangen som muligt. Des færre muskler vi formår at holde kontakten til, des mere slider vi på de samme få stærke muskler, vi altid har brugt. Det betyder en skæv fordeling af styrke og belastning i kroppen og vi træner os 100% sikkert nærmere en skade, end tættere på en sund stærk krop. Ved at benytte simple, sammensatte og komplekse øvelser altså øvelser som variere i sværhedsgraden koordinationsmæssigt, sikrer du at du altid har styringen, og ikke lader vilje, hormoner eller rytme tage kontrollen over din træning.

 

  • Energi systemer

Konditions træning er bygget ind i vores styrkeøvelser. Det betyder at intensiteten først kommer op, når hjernen har kontrol og styring over musklerne, der skal aktiveres og vejrtrækningen, der kan holde styr på intensiteten. Selvom det er det nemmeste at få hjertet til at galoppere og få pulsen op, så er det først når man mestrer alle kroppens værktøjer, at vi kan tillade os at træne med høj intensitet. Ellers mister vi prompte styringen på alt.

 

  • Effektiv træning

Effektiv brug af kroppen opstår først når du mestrer alle kroppens værktøjer og funktioner. Her er hjernen optaget af at holde kontakten til musklerne der skal arbejde. Vejrtrækningen styrer intensiteten og stresshormonerne. De forskellige sværhedsgrader af progressioner og regressioner hjælper dig til at yde det maksimale, men uden at miste kontrollen over musklerne og vejrtrækningen. Og du kan konditionstræne uden at producere for meget kortisol.

Træneren er Trine Grey Bech, personlig træner og medejer af Fitness For Life.

Jeg har igennem de sidste 10 år kørt Bootcamps, hvor jeg har lært deltagerne at mestre deres krop og dens funktioner og hjulpet dem til at have et bedre forhold til kost og træning. Med tiden har jeg selv udviklet mig og kan i dag se hvor lidt fedtdepoter og overvægt har at gøre med vores sundhed, i forhold til vores evne til at forholde os til den stress vi bliver udsat for. Vi kan ikke ændre noget vi ikke er bevidste om, eller ikke aner eksisterer, så jeg vil med mine forløb, lære deltagerne selv at mærke, hvordan kortisol, adrenalin og endorfiner føles og hvordan de selv kan kontrollere stresshormonerne. På den måde kan træning hjælpe dem væk fra stress og ubehag i stedet for at skabe mere af det. Alle de værktøjer de lærer på forløbet kan de endda implementere i deres hverdag med arbejdspres, familie koordinering og Fakta-poser.

Vi ses på træningsmåtten!

Kh. Trine

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *