Nervesystemet er din motorvejsforbindelse til en stærk og sund krop.

 

Overkrop den ene dag, ben den anden, split programmer, super sets, repetition max og hypertrofi er i fokus, når vi i mere eller mindre grad nørder med vores styrketræning.

Og vi har mange grunde til at styrketræne.

Nogle af os har skader og ubalancer, vi gerne vil rette op på.

Så vi får lavet bevægelses analyser for at se, hvor vores ubalancer sidder for at træne de svage muskler op og blødgøre de overtændte og stive muskler.

Andre vil gerne se ud på en bestemt måde, og designer nøje trænings- og ernæringsprogrammer, så det passer helt ned i hver enkelt detalje præcist til dem.

Det er de virkelig dedikerede.

Andre vil bare gerne holde sig sunde, slanke og tonede.

Andre igen vil gerne kunne blive gamle uden, at kroppen bliver en hindring for at leve et aktivt og sundt liv.

Grundene til vi styrketræner er mange. 

Men isoleret træning af musklerne er og bliver BODYBUILDING.

Principperne du møder i fitnesscentret, stammer helt tilbage fra 80’ernes fitness og bodybuilding indtog i Danmark.

Træningsmaskiner der er designet til, at du kan isolere få muskler eller muskelgrupper ad gangen, er genialt til bodybuilding og skadesrisikoen minimal.

Men det ER en træningsmetode designet til bodybuilding.

Bodybuilding er en sport. Med det formål at opnå visuel symmetri i musklerne og vinde en konkurrence.

Selvom der er opstået mange ”blødere” udgaver af sporten, hvor en god kondition og performance også er blevet en del af målet. Så er måden vi griber vores styrketræning an på, i virkeligheden en nøje beregnet manipulation af kroppen.

Også hvis vi har bevæget os væk fra maskinerne, og bruger vægtstænger, frivægte, elastikker, TRX eller kropsvægt i stedet.

For har vi fokus på den eller de muskler der skal ”brænde” under øvelsen, så udpiner og nedbryder vi dem. Med den rette restitution genopbygger kroppen vores muskler så de fremstår både stærkere og større.

Så metoden virker fortrinligt!

Men det er manipulation af kroppen, og vi stresser og piner os selv undervejs.

Vores krop ser slet ikke vores muskler som individuelle kødklumper, der bliver stærke og ser flotte ud når de vokser, for dén hænger dine muskler sammen som én enhed.

En enhed der skal bruges til bevægelse!

“Er pinslerne i træningen ikke et nødvendigt onde?”

Nej, slet ikke!

I stedet for at have fokus på at styrketræne vores muskler som er en envejskommunikation. Hvor vores hjerner har bestemt at ”sådan gør vi”, så kan vi i stedet skifte fokus til at træne bevægelser ved at udvikle brugen af vores nervesystem.

Nervesystemet er motorvejen, hvor alt vores kommunikation mellem kroppen og vores hjerne foregår.

Det er her, vi sender beskeder ned til musklerne om at spænde og arbejde. Men det er også her, vi får beskeder fra kroppen om at musklen er træt, øm, syret til eller gået i stykker.

Har vi i ikke lært nervesystemet at kende, og mærket det er en tovejs kommunikations, så kender vi bedst til at presse og tvinge kroppen igennem en træning, for at få det resultat vi ønsker.

En manipulation som virker, hvis du vil vinde en konkurrence, men den stresser dit system unødigt, den har altså en kæmpe bagside.

I virkeligheden sender kroppen os hele tiden signaler via nervesystemet om, hvordan den har det og hvad den har brug for.

Lærer vi de signaler at kende, kan vi lære at træne sådan som kroppen har brug for uden at manipulere og pine den.

I nervesystemet kan vi også få kontakt til meget andet i kroppen end blot at spænde vores muskler.

Det er her, vi styrer vores vejrtrækning, vores stressrespons, vores puls, vores restitution, vores koordinering, vores stresshormoner og i sidste ende vores sundhed.

”Det lyder fint, men hvad betyder det?”

Det betyder du kan blive markant stærkere, langt mere udholdende og restituere hurtigere end du nogensinde har været i stand til ved kun at manipulere din krop til resultaterne.

I stedet for kun at have adgang til ”tænd sluk” funktionen i kroppen, så får du via nervesystemet adgang til ALLE din krops app funktioner! (Og der er MANGE)

Derfor designer vi ikke træningsprogrammer længere, som vi gjorde i “gamle dage”, programmer der styrker dén og dén muskel, vi designer øvelser der træner bevægelse via dit nervesystem.

Det er stadig via fysiske øvelser, hvor dine muskler er aktive, men fokusset er flyttet fra at pine musklerne, til at få dem til at samarbejde, og til at få adgang til kroppens øvrige kapaciteter som puls- og hormonstyring, samtidig med du bevæger dig!  

Det er smart træning og det er fremtidens træning.

Er du nysgerrig på at få adgang til ALLE din krops funktioner?

Så kom og lær på en gratis prøvetime, meld dig til holdtræningerne eller til en af vores workshops eller foredrag.

Lad kommunikationen begynde 😊

Kh Trine Grey