Påvirker vejret din træning?

Jeg er vokset op i den tro, at der ikke fandtes dårligt vejr, kun dårlig påklædning, men hvad jeg ikke vidste var, at selvom min vilje ikke blev påvirket af vejret, så blev min krop det.  

Har du f.eks. nogensinde følt dig drænet fra energi. Sådan helt bly tung i kroppen selvom du har sovet godt, spist sundt og husket alle dine vitaminpiller?

PUHA – DET HAR JEG I HVERTFALD!  

Måske går det endda rigtig godt med træningsrutinen.

Alligevel er du helt mat i koderne.  

Jeg startede tit min morgen med at tænke: ”Jeg skal bare lige i gang”, men det tog jeg også mig selv i at tænke til frokost og igen til aften for nogle dage kom jeg bare aldrig i gang.

Ikke sådan for alvor, med høj energi og lethed i kroppen.

Kender du det, når træningen bare pine død mand skal overstås, for nu er det nu og engang mandag og det træningsdag?

Øj det kan være en SEJ omgang.

De dage kender jeg aaalt for godt. 

De dage kan være åh så ulidelige at komme igennem.

Det er sådan en rigtig off dag, og dem har vi alle sammen. Måske har du endda haft en off UGE eller måske en hel off MÅNED

Nogle gange skal der måske bare indhentes lidt søvn, eller kosten skal justeres en anelse, men oftest er det faktisk VEJRET, der påvirker os!

Ja den er god nok, VEJRET påvirker os meget mere, end vi aner.

Især her i norden, hvor årstiderne er meget foranderlige.

Der gik laaaang tid før jeg begyndte at acceptere at naturen kunne bestemme over mit energi niveau, for i mit sind skulle der bare vilje til.

Men jeg kunne ikke benægte, at der i perioder bare ikke var den sædvanlige energi til rådighed.

Mange af os kender sikkert også følelsen af at januar og februar bare skal overstås, for de er så mørke og virker alt for lange og kolde.

Her er kroppen lav på energi.

Ligesom naturen er det, bladene er faldet af træerne og de har trukket energien ind i stammen. Dyrene trækker sig også tilbage og holder deres aktivitets niveau på et minimum.

Her har vores krop i virkeligheden brug for varme, hygge, omsorg og restitution.

Den har brug for at gå i en form for hi.

Men de færreste af os lægger os frivilligt ind i hulen, og plejer os selv efter december måneds madindtag.

Januar er derimod typisk der, vi smøger ærmerne endnu længere op og angriber det nye år med intentioner og gå på mod.

Stik imod hvad vores krop sukker efter.

Vores vilje og fornuft vinder oftest på den korte bane, men før eller siden bliver ubalancen så stor i kroppen at den lægger os ned, med sygdom, stress, skader, mistet motivation, dårligt humør eller depression.

Den tur kender jeg også alt for godt.

Alt sammen på grund af, jeg ikke vidste, hvordan jeg kunne tilpasse mig vejrets skiften og dets indflydelse på mit system.

-og måske en lille smule fordi jeg kun lyttede til mit ego;o) 

Hvorfor påvirker vejret os sådan?

Inde i kroppen har vi, som vi kan mærke knogler og muskler, og så har vi forskellige systemer. Ligesom vi har et kredsløbsystem, nervesystemer og et hormonsystem, så har vi også et energisystem.

Energisystemet løber igennem vores organer og muskler og påvirker ALLE celler i kroppen.

Det energisystem er meget følsomt overfor det miljø, vi skaber, og er i som f.eks. vejret. 

Vi kan ikke åbne kroppen op og se energisystemet, men det kan måles med et voltmeter, og på den måde har man kunne kortlægge, hvor energibanerne er og hvordan de hænger sammen. Sådan en oversigt viser kroppens medianbaner.

Det fandt kineserne ud af for mange tusinde år siden, og det er på dét grundlag zoneterapi, akupunktur, visse yoga-forme og kinesisk medicin bliver praktiseret i dag.

Vejrets skiften og årstiderne er med til at påvirke vores energisystem konstant.

Vi har alle et energisystem, også selvom vi ikke er bevidste om, at det eksisterer.

Flemming og jeg har ikke bare erfaret det på egen krop, vi har også set det ske på træningsmåtten i årevis.

Vores medlemmer er altid lave på energi på de samme tidspunkter hvert eneste år. Selvom de har viljen til at stille op til træningen, så er deres kroppe allerede pressede inden opvarmningen.

Skruer vi viljen på, og presser dem igennem en hård træning alligevel, så dræner vi deres organer og kroppe for livsvigtig energi. Vi gør i virkeligheden kroppen svagere, selvom konditionen og styrken bliver bedre.

Det er lidt ligesom hvis træerne blev stædige og belsluttede at sætte blade midt om vinteren, så ville de træer miste en masse livsvigtig energi på noget, der ikke ville gavne deres overlevelse og sundhed. 

Det er ikke smart i længden.

Derfor tilpasser vi i dag intensiteten på træningen alt efter årstiden og faktisk også vejrets skiften, det går jo ikke altid som planlagt med vejrudsigten.

Når energien i kroppen er lav, så skruer vi op for kompleksiteten i træningen, så belastningen automatisk bliver lav, og slid og stress bliver minimeret.

Kroppen bliver altså stadig trænet, styrket, klogere og bedre, bare uden det store tab af livs-energi.

De tider på året hvor energien bedre egner sig til aktivitet, gør vi øvelserne nemmere og intensiteten kan dermed stige igen uden at dræne kroppens organer for livsvigtig energi.

 

Samtidig kan bestemte bevægelser og øvelser være med til at fylde ny energi på kroppen, dem implementerer vi også i dagens træning, så vi respekterer altid kroppens behov og samarbejder med den og støtter den. SAMTIDIG med vi laver vores almindelige fysiske træning.

 

På det grundlag har vi skabt CON.EX. som er et træningssystem, der sætter kroppen først. CON.EX. lærer brugerne at forstå kroppen og bruge den med respekt for dens behov og kundskaber UNDER den fysiske træning.

Det er for alvor gået hen og blevet et holistisk træningssystem og vi elsker at se udøverne udvikle sig og ikke mindst blive eksperter på deres egen krop og sundhed.  

Hvad kan du selv gøre for at passe på din livs-energi?

Hvis du ikke har mulighed for at kigge forbi træningsmåtten, og gerne vil begynde at respektere kroppens energisystem. Så prøv at starte med at mærke efter næste gang INDEN du tager til træning eller du tager dig en løbetur.

Hvordan har kroppen det? Er du træt inden løbeturen, så nøjes med en gå tur, eller tag på yogaholdet i stedet for crosstræningen. 

Chi Gong og Thai Chi er fantastiske redskaber til at tilføre kroppen livs-energi.

Bevægelse er i det hele taget, rigtig god til at få energien i kroppen til at flyde igen, men er du træt så pres ikke på.

OBS! Du kan altid bevæge dig, men tilpas intensiteten, så kroppen næres og ikke drænes.

Hvis du alligevel føler du kan presser kroppen igennem en træning i de perioder, hvor du er nede i energi, sådan som jeg selv gjorde i mange mange år, så vær opmærksom på, det kick du får, er stresshormoner.

De føles godt og energigivende kortvarigt, men de stresser og nedbryder kroppen, især når den i forvejen er træt.

Så i stedet for at blive irriteret over du ikke har energi til at tage ud og løbe, som du plejer, så giv dig selv et KÆMPE klap på ryggen, fordi du gik en tur i stedet for.

Samarbejdet er begyndt<3

Fortsat god livs-energi og samarbejdslyst!

Kh Trine Grey