Hvis du ikke aner om din krop er funktionsdygtig, hvordan undgår du så funktionsfejl og skader under brug?

 

Måske har du ikke skænket det en tanke. 

 

Men der er utrolig stor lighed mellem vores våbens vedligeholdelses krav og vores krops behov.

Knap så meget ligehed imellem hvordan vi rent faktisk behandler dem i praksis. 

 

I min tid i militæret efterså vi ALTID vores gevær, inden vi skulle bruge det.

Inden da havde vi endda skilt det af i hoveddele, og givet hver eneste lille stump vores opmærksomhed. Ren gjort det, smurt det og sat det hele sammen igen, for at efterse det igen.

Vi kendte hver eneste kringlekrog i det gevær.

Var der en funktionsfejl blev den opdaget her, INDEN brug. Vi udbedrede fejlene, hvis vi kunne ellers måtte den til våbenmekanikeren.

Når vi havde skudt med det, skilte vi det af IGEN for at rengøre og vedligeholde.

Brugte vi ikke geværet i længere perioder, tog vi det alligevel ud regelmæssigt for at vedligeholde og pleje det.

Holde det funktionsdygtigt og klar til brug. 

Jeg gav det gevær LANGT bedre vilkår end min krop.  

I Gud ved hvor mange år, har jeg varmet op ved at lunte og bevæge arme og ben i spredt forvirring, på en god dag smed jeg lidt stræk ind, og ellers handlede det om at få mit hjerte til at galopere, og når sveden endelig piblede frem på panden, var jeg varmet op!

Det tog maks. 5 minutter.

Som min erfaring voksede, blev det mindre tilfældige bevægelser mine arme og ben lavede, og jeg begyndte at respektere, at kroppen nogle gange skulle have lidt mere end 5-7 minutter for at blive varm.

Men jeg havde stadig en ide om, at kroppen skulle føles varm, før den var klar til brug.

Altså at temperaturen i kroppen skulle være højere, så mine muskler var varme, og jeg kunne mærke mit hjerte slå, og lungerne blive fyldt med luft.

Men kroppen har ikke nødvendigvis brug for at blive varm.

Varmen er mere et biprodukt af, hvad der ellers sker i kroppen, når den klargøres til brug.

For kroppen har brug for nøjagtig det samme, som mit gevær havde.


Din krop har brug for at blive efterset, smurt, og gjort funktionsdygtig.

  • Er der ”funktionsfejl” som overbelaster muskler eller sener, så skal det udbedres eller træningen skal justeres så du ikke overbelaster kroppen yderligere.
  • Mærker du stive og ubevægelige led, skal de smøres, og gøres bevægelige inden du kaster 80 kg (eller bare 8kg.!) på ryggen og træner.
  • Skranter helbredet og energien er lav, så skal træningen, hvis der overhovedet skal være nogen træning, være mild og energi skabende.
  • Nervesystemet som er kommunikations midlet mellem din hjerne og krop, skal også efterses.
    • Kan du koncentrere dig i dag? Er der overhovedet kontakt til de muskler, du skal bruge? Bare fordi det virkede sidst du trænede, er det ikke ens betydet med, det virker godt i dag.
    • Hvor god du er til at bruge dit nervesystem, afhænger af søvn, kost, stress, væske, varme og humør. Det er aldrig givet på forhånd.
    • Det kan derfor blive problematisk for kroppen, hvis du ikke har sovet godt, er i dårligt humør og samtidig tror du skal performe, ligesom du gjorde sidst. Det er her skaderne opstår. Så hvordan HAR du det, skal du også tage i betragtning.

I virkeligheden kan du ikke vide hvilken træning, kroppen har brug for, før du har været igennem en opvarmning, hvor du har efterset og kontrolleret dine funktioner.  

Hopper du på løbebåndet eller crosstraineren for at varme op, får du varmen i kroppen, men du aner stadig ikke, hvordan din krop har det.

Eller følger du instruktørens træning 100 procent om, at pulsen skal ligge et bestemt sted, eller du skal lave så og så mange gentagelser for at varme op, så performer du allerede.

Så er det udelukkende hjernen, der har bestemt træningen på forhånd og du ”tvinger” kroppen igennem den. Uden at tolke kroppens signaler og måske helt uden at vide hvordan du opdager dem.

Det vil svare til jeg tog mit gevær med på skydebanen, uden at have rørt det, siden sidst jeg var på skydebanen. Jeg vil ret hurtigt få problemer med funktionerne i geværet, jeg vil få svære ved at skyde præcist og jeg vil måske ikke engang, kunne gennemføre turneringen, fordi jeg ødelægger mit gevær helt.

Så næste gang du varmer op, så mærk efter hvordan kroppen har det.

I starten behøver du ikke gøre noget anderledes end du plejer, bare observer hvordan benene føles, hvordan musklerne har det i armene, er leddene stive i ryg, skuldre eller hofter?

Des oftere du får observeret, jo bedre bliver du til at mærke forskel fra gang til gang.

Med tiden kan du selv mærke, hvornår du er træt og dit nervesystem ikke virker helt optimalt og hvornår musklerne er ekstra svage og syret til af stress og ”forkert” kost. Hvornår leddene trænger til ekstra smørelse og hvornår du bare kan give den gas.

Da jeg blev lige så dygtig til at efterse min krop, som jeg var til at efterse mit gevær, forsvandt alle mine skader, skavanker og overbelastninger fuldstændig.

For så kunne jeg tilrettelægge træningen præcis til kroppens behov.

Det samme kan ske for dig.

Det starter ud med du begynder at lægge mærke til ”hoveddelene” under din opvarmning, begynder at respektere det du observerer og så kommer resten (næsten) af sig selv😊

Kommandoen er givet : ”Efterse Krop!”  

Kh Trine Grey